Deze zwarte stelling komt uit een bekend joseki. Nu wit echter een aantal stenen aan de buitenkant
heeft gekregen is de zwarte stelling niet veilig meer. Wit is aan zet. Hoe kan wit het zwarte groepje veroveren? bekijk antwoord |
1 | |
Door eerst met 1 te verlengen kan wit het zwarte groepje tot één oog beperken. Zwart kan na 3 niet op A2
spelen wegens gebrek aan vrijheden (damezumari). Slaat zwart op D1, dan speelt wit natuurlijk op A2
en zwart is onherroepelijk dood. verberg antwoord |
2 |
Het zwarte hoekje in deze stelling is wel erg klein en bovendien volledig omsingeld. Wit is aan zet. Wat kan wit ondernemen voordat zwart met B1 of B2 zijn groep veilig stelt? bekijk antwoord |
|
Wits beste zet is B2. Na wit 3 is zwart verloren, want hij kan niet op C2 aanvallen wegens gebrek aan vrijheden.
Als wit op B1 zou beginnen leidt dat slechts tot een ko-gevecht. verberg antwoord |
In deze stelling dreigt zwart de witte groep op gemene wijze te doden. Wit is aan zet. Hoe kan wit haar groep van de benodigde twee ogen voorzien? bekijk antwoord |
3 | |
Met wit 1 dreigt wit zowel op A als op B twee ogen te maken, en zwart kan niet beide voorkomen. Wit B als eerste zet is niet goed, zwart op 1 doodt de witte groep (op wit F1 volg zwart A). verberg antwoord |
4 |
Wit heeft zojuist de zwarte groep aangevallen met een zet op het vitale 2-1 punt. Zwart is aan zet. Hoe kan zwart er met zekerheid levend vanaf komen? bekijk antwoord |
|
Zwart 1 dreigt twee ogen te maken met 2. Na zwart 5 kan wit geen atari geven wegens gebrek aan vrijheden. verberg antwoord |
De zwarte groep in de hoek is volledig omsingeld, doch lijkt voldoende ruimte voor twee ogen te hebben. Hoe kan wit, via een van de allermooiste combinaties in het go-spel, de zwarte stenen veroveren? bekijk antwoord |
5 | |
Wit 1 leidt tot een dubbele snap-back. Na wit 5 kan zwart op A1 twee witte stenen slaan, maar na wit
opnieuw C1 kan zwart niet slaan zonder zelf geslagen te worden. verberg antwoord |
6 |
De zwarte groep kan zowel op D5 als E1 een oog maken. Om de zwarte groep echter te redden zal
zwart tevens gebruik moeten maken van de levende stenen op de J-lijn. Zwart is aan zet. Hoe redt zwart zijn groep? bekijk antwoord |
|
Zwart dreigt eerst te verbinden met 1 en 3 en maakt dan met 5 een oog. Na wits atari met 6 speelt
zwart op 7 om na wits slaan met 8 op F2 te kunnen spelen en daarmee drie witte stenen terug te
veroveren. Deze techniek (terugslaan op een punt waar stenen juist werden geslagen) heet ishi-no-shita. verberg antwoord |
De witte groep is geheel door zwart omsingeld, doch lijkt toch twee ogen te kunnen maken. Zwart is aan zet. Hoe vangt zwart met een fraaie combinatie de witte groep? bekijk antwoord |
7 | |
Nadat zwart eerst wits oogruimte verkleint, bezet hij met 3 het vitale punt.
Met 5 en 7 wordt wits tweede oog vals gemaakt, waarna de witte stenen verloren zijn. verberg antwoord |
8 |
De witte steen op C2 is verloren en lijkt zwart twee ogen te verschaffen.
Toch kan wit met behulp van de verloren steen de zwarte groep tot één oog beperken. Wit is aan zet. Hoe doodt wit de zwarte groep? bekijk antwoord |
|
Wit 3 is hier de vitale zet, die het oog op B1 verhindert. Zwart kan deze steen niet afsnijden
omdat na 5 het punt A4 voor zwart niet toegankelijk is wegens slaan op C2. Rechts van 2 kan
zwart slechts één oog maken en zwart zal dan ook moeten sterven. verberg antwoord |
In deze hoekstelling is een strijd op leven en dood aan de gang. Wit is aan zet. Met welke fraaie zettencombinatie vangt wit de zwarte stenen? bekijk antwoord |
9 | |
Wit 1, in het hart van zwarts stelling, is hier de oplossing die zwarts vrijheden reduceert.
Zwart moet eerst deze indringers onschadelijk maken. Zwart slaat met 6 twee stenen, maar wit
geeft met 7 op B2 atari en zwart moet met 8 deze steen op A2 slaan. Wit 9 geeft dan de gehele
zwarte groep atari en zwart is verloren. verberg antwoord |